دوره ژنتیک مولکولی

دوره ژنتیک مولکولی

ژنتیک مولکولی شاخه ای از زیست شناسی و ژنتیک است که به مطالعه ساختار و عملکرد ژن ها در سطح مولکولی می پردازد. ژنتیک مولکولی از روش‌های ژنتیکی و زیست‌شناسی مولکولی برای شناسایی عملکرد و تعامل بین ژن‌ها استفاده می‌کند. این شاخه از زیست شناسی، علاوه بر بررسی چگونگی انتقال ژن ها از نسلی به نسل دیگر، به درک بهتر زیست شناسی رشد و جهش های ژنتیکی که می تواند منجر به انواع خاصی از بیماری ها شود، کمک می کند. ژنتیک مولکولی با استفاده از روش‌های ژنتیکی و زیست‌شناسی مولکولی به دنبال شناخت علل انتقال صفات خاص بین گونه‌های مختلف موجودات و همچنین علل و حالت‌های جهش‌های ژنتیکی است.

خب بریم سراغ جواب دادن به سوالات احتمالی که ممکن پیش بیاد!

در دوره های آزمایشگاهی این بخش پس از آشنایی با مبانی ژنتیک و اصول کار در آزمایشگاه سرفصل هایی به دانشجویان ارائه می شود که این سرفصل ها شامل

  1. استخراج DNA
  2. استخراج RNA
  3. مبانی کار با الکتروفورز
  4. مبانی PCR
  5. مبانی طراحی پرایمر
  6. نحوه سنتز c-DNA

میباشد.

البته قابل ذکر است که در بعضی مراکز ممکن است سرفصل های متفاوتی ارائه شود که با موارد بالا متفاوت باشد ولی به صورت کلی این مباحث برای این دوره بیشتر ارائه شده اند.

برای شرکت کردن توی هر دوره آموزشی در آزمایشگاه اولین قدم و پیش نیاز یادگیری اصول کار در آزمایشگاه هست. شما برای اولین گام باید با نکات ایمنی که در آزمایشگاه جایگاه بسیار مهمی هم دارن آشنا بشید. در بعضی از مراکز این قسمت رو قبل از شروع هر دوره ای به دانشجو آموزش میدن ولی حتی اگر این قسمت جزو سرفصل ها نباشه شما به عنوان یک دانشجو و پژوهشگر درجه یک باید حتما این مبانی رو یاد بگیرید. علاوه براین بخش شما برای پیش نیاز این دوره نیاز دارید که با تئوری های اولیه  علوم ژنتیک و سلولی مولکولی آشنا باشید. به عنوان مثال با ساختار مولکول های DNA  و RNA  کامل آشنا باشید.

اگر شما علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته ی ژنتیک مولکولی یا ژنتیک پزشکی و یا گرایش های دیگه ای که از رشته ژنتیک وجود داره هستید میتونید این دوره رو انتخاب کنید این دوره میتونه شما رو با مباحث مقدماتی آشنا کنه.

دوره ی ژنتیک مولکولی یکی از پرمخاطب ترین دوره های هر مرکز آموزشی میباشد. هم چنین به خاطر این حجم از مخاطبی که این دوره آموزشی داره مراکز مختلفی این دوره رو آموزش میدهند. از معتبرترین مراکز میتوان به

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی

و ....

اشاره کرد.