فهرست عناوین این مقاله :

بیوهک

همونطور که همتون در جریان هستید شاخه و گرایشی در دنیا وجود نداره که بیوتکنولوژی بهش ورود نکرده باشه. از گرایش های دارویی و پزشکی بگیر تاااااا گرایش های صنعتی! اخیرا گرایش جدیدی از این رشته تحت عنوان Biohack  معرفی شده که کاملا لایف استایل انسانها رو مورد هدف قرار داده. هدف اصلی کسانی که به سمت این رشته میرن اینه که بتونن با ترتیب دادن یه روتین مختص بدن خودشون به راندمان بالاتری از ذهن و بدن خودشون برسند.

حالا یعنی چی؟ یعنی میخوان سوپرمن شن؟

نه نه! بذار با یه مثال توضیح بدم. فکر کن همین الان که داری این متن رو میخونی تقریبا داری از 10 درصد پتانسیل مغزت استفاده میکنی اما کسی که یه biohacker محسوب میشه میتونه در آن واحد که این  متن  رو میخونه کامل هم حفظش کنه. برای اینکه بتونه اینکار انجام بده باید بتونه از درصد بیشتری از مغزش در آن واحد استفاده کنه مثلا 20  درصد!!!!!

تعریف اصلی بایوهک در اصل مجموعه فعالیت هایی هست که شما در طول روز انجام میدید تا بازدهی ذهن و بدنتون از چیزی که الان هست یه مقداری بره بالاتر!

از تاریخچه این گرایش بخوام بهتون بگم باید بگم که این علم و گرایش فوق العاده جدیده و تاریخچه اش خیلی به عقب برنمیگرده.  و در کل میتونیم بگیم گرایش بیوتکنولوژی در لایف استایل آدم ها یه گرایش کاملا جدیدیه.

 

Get stronger + Think faster = Live smarter

این شعار اصلی تمام BIOHACKER های دنیا می باشد.

 

 

خب همونطور که توی شعار بالا قابل ملاحظه بیوهک از دو جنبه جسمی و ذهنی بررسی میشه. البته این موضوع خالی از لطف نیست که این دو مورد در ارتباط تنگاتنگی باهم هستند. در ادامه این متن به جزئیات این دو مورد می پردازیم.

بخش اول

جسمت هک کن!

دانشمندان برای اینکه شما بتونید عملکرد بهتری از بدنتون داشته باشید به موارد زیادی اشاره کردند. به عنوان مثال خواب خوب و کافی یکی از مهم ترین مواردی هست که محققین زیادی روش اتفاق نظر دارن و معتقدند کسانی که خواب مناسب و کافی دارند بدنشون بازدهی و راندمان بهتری در طول روز از خودش نشون میده. نکته قابل توجه اینه که لزوما کسانی که ساعت های زیادی در طول روز خوابن به بیوهک کردن جسم خودشون کمک نمیکنن! چیزی که اهمیت داره کیفیت خوابه نه مدت زمانش!

-خب حالا چیکار کنیم که خواب بهتر و با کیفیت تری داشته باشیم؟

موارد زیادی این موضوع رو تحت الشعاع قرار میدن. اینجا به مهم ترین قسمت هاش اشاره میکنم.

  1. نزدیک های ساعت خواب نور آبی یا JUNK LIGHT رو حذف کن

این نور از دستگاه های الکترونیکی مثل موبایل تلویزیون میاد. این نورها وقتی توسط گیرنده های عصبی چشم دریافت میشن و سپس برای پردازش وارد مغز میشن مسیر هورمون ملاتونین رو بلاک میکنن و باعث میشه که بی خوابی به سرتون بزنه. در نتیجه اگر میخواین خواب با کیفیت بالاتری داشته باشید یا  نزدیک ساعت های خوابتون کلا حذفش کنید یا از این اپلیکیشن های BLUE LIGHT FILTER ها استفاده کنید.

  1. سعی کن حدود 3 ساعت قبل از خوابت هیچ غذایی نخوری

این قسمت یکی از مهمترین بخش هاست و به کیفیت خوابتون خیلی کمک میکنه. وقتی شما به محض غذا خوردن به رختخواب میرید بدنتون به چالش میکشونید. دقیقا اینطوری میشه که دستگاه گوارش نیازمند زمان برای هضم غذاست اما مغز میخواد هورمون ملاتونین ترشح کنه. و خب اون وسط قاعدتا اتفاق های خوشایندی نخواهد افتاد.

  1. دمای اتاق رو متعادل کن

عموما دمای اتاق خیلی مورد توجه قرار نمیگیره و از دست همه خارج میشه اما باید بگم که طی تحقیقات انجام شده روی بدن شما هنگام خواب میتونه خیلی تاثیر گذار باشه. در نظر بگیرید وقتی توی یک اتاق خیلی گرم در حال استراحت هستید ممکنه به خاطر گرما از خواب بلند شید و بعد از اون نتونبد دیگه بخوابید. سعی کنید دمای اتاق رو بین 23 الی 26 درجه سانتی گراد نگه دارید تا بدنتون در آرامش کامل به خواب بره.

 

بخش دوم

ذهنت هک کن!

برای بیوهک کردن ذهن توصیه میکنم کتاب Biohack Your Brain   نوشته ی خانم کریستین ویلیمیر رو بخونید. ایشون توی بحث نوروساینس تخصص دارن. متاسفانه نسخه ترجمه شده این کتاب موجود نیست اما من سعی کردم یه سری نکات مهمی که ایشون توی این کتاب بهش اشاره کردند رو براتون میگم.

  1. استرس رو از زندگیت حذف کن

ایشون توی کتاب خیلی تاکید دارن که برای اینکه ذهن شما در شرایط مختلف بتونه بازدهی بالاتری باشه باید استرس رو کامل از زندگیتون حذف کنید. استرس نه تنها بازدهی ذهن شما رو پایین میاره بلکه بازدهی جسمی شما رو هم به شدت کاهش میده. پس تا جایی که میتونید سعی کنید استرس رو از زندگیتون کاهش بدید. اینکار رو میتونید با انجام دادن مدیتیشن و یا گوش کردن یه موزیک آروم انجام بدید به نظر من بیوهک کردن ذهن از این روش کاملا به شخصیت فردی شما برمیگرده یه نفر با گوش کردن آهنگ استرس خودش رو کنترل میکنه یکی دیگه ممکن با نواختن یه ساز بتونه این کار انجام بده.

  1. Multi-tasking  روشی برای بیوهک کردن ذهن

ظاهرا این روش عملکرد ذهن رو بالا میبره. وقتی شما در آن واحد چندتا کار رو باهم انجام میدید از مناطق مختلف مغزتون استفاده میکنید در نتیجه خود به خود بازدهی ذهنتون میبرید بالاتر. به عنوان مثال زمانی که شما سر کلاس هم حرف های استاد رو گوش میدید و هم از گفته هاش جزوه مینویسید همزمان دارید چندتا کار رو باهم انجام میدید هم مینویسید هم میبینید و هم میشنوید و توی ذهنتون دارید از چند منبع مختلف اطلاعات دریافت میکنید و اون اطلاعات رو پردازش میکنید پس شمایی که همه اینکارو باهم انجام میدید تبریک میگم شما یه biohacker  قهار هستید!

 

خب در انتها باید بگم خدمتتون که این مواردی که ذکر کردم تنها قسمتی از روش های بیوهک هستند و اینها کل ماجرا نیستند. مسئله اونجایی جالب میشه که بیوتکنولوژی اومده و این علم رو با هوش مصنوعی ترکیب کرده و مدیریت این کار توسط کامپیوترها و نرم افزارها به صورت کاملا دقیق انجام میشه!!!!!

 

قول میدم در آینده نه چندان دور درباره هوش مصنوعی در بیوتکنولوژی بیشتر باهاتون صحبت کنم.

 

 

اشتراک در شبکه‌های اجتماعی!